Studenci drugiego roku studiów na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, specjalność dziennikarstwo ogólne oraz komunikacja medialno-kulturowa, od semestru letniego uczestniczą w zajęciach z dwóch wybranych przez siebie specjalizacji spośród następujących: specjalizacja prasowa, specjalizacja radiowa, specjalizacja telewizyjna, specjalizacja internetowa, specjalizacja reklamowa, specjalizacja PR, specjalizacja grafiki komputerowej i fotografii prasowej, specjalizacja edukacyjno-medialna, specjalizacja kultury artystycznej, specjalizacja social media i marketing.
Rekrutacja na specjalizacje (rekrutacja odbywa się przez pierwsze dwa tygodnie grudnia):
Specjalizacja prasowa (dr Milena Kindziuk):
Osoby ubiegające się o przyjęcie na specjalizację prasową powinny przejść przez postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z poniższym opisem. Ocenie podlegają przygotowane portfolio oraz rozmowy weryfikujące wiedzę i umiejętności.
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Praca w redakcji prasowej, agencji informacyjnej, na portalu internetowym – regularna, staż. | – CV + zaświadczenie | regularna praca – 5 pkt, staż – 2 pkt |
| Udział w konkursach literackich, poetyckich, językowych. | – CV + zaświadczenie | za każdy konkurs – 1 pkt | |
| Udział w tworzeniu pism studenckich, szkolnych, pisanie bloga, prowadzenie fanpage’a lub konta na portalu X. | – CV + zaświadczenie – link do bloga – profil na portalu X | regularna praca, cykliczny blog, aktywność na X– 5 pkt, staż – 2 pkt | |
| Wiedza | Wiedza na temat rynku prasy w Polsce. | – prezentacja jednego z pism opiniotwórczych: 3–5 minut | 0–5 pkt |
| Wiedza na temat gatunków dziennikarskich. | –omówienie cech wybranego gatunku dziennikarskiego | 0–5 pkt | |
| Umiejętności | Pisanie tekstów informacyjnych, publicystycznych lub gatunków mieszanych. | – kopie tekstów lub linki do tekstów w internecie, podpisanych imieniem i nazwiskiem, publikowanych w ostatnich 3 latach | 0–5 pkt |
| Posługiwanie się poprawną polszczyzną. | – list motywacyjny | 0–5 pkt | |
| – inne prace pisemne, wskazane wyżej | 0–5 pkt za każdą |
Specjalizacja radiowa (dr Agnieszka Kamińska, ks. dr hab. Krzysztof Marcyński):
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Praca w rozgłośni akademickiej, lokalnej, ogólnopolskiej, itd. – regularna, staż | CV + zaświadczenie | Za każdą aktywność 1 punkt |
| Udział w warsztatach, kursach, szkoleniach, konferencjach, kołach, organizacjach dotyczących mediów. | CV + zaświadczenie | Za każdą aktywność 1 punkt | |
| Udział w olimpiadach, konkursach dotyczących wiedzy o mediach lub praktyki medialnej (np. konkurs na materiał dziennikarski). | CV + zaświadczenie | Za każdą aktywność 1 punkt | |
| Praktyki/staż w innych mediach niż radio – np. prasa, tv, portal internetowy, itd. | CV + zaświadczenie | Za każdą aktywność 1 punkt | |
| Wiedza | Podstawowa wiedza na temat dziennikarstwa radiowego i rynku radiowego w Polsce. Znajomość zagadnień z dziedziny dziennikarstwa radiowego. Znajomość współczesnych trendów w radiofonii (rozgłośnie koncesjonowane, rozgłośnie internetowe, podcasty, seriale audio). | Rozmowa obejmująca zagadnienia dotyczące podstawowej wiedzy na temat dziennikarstwa radiowego. | 0-10 pkt |
| Umiejętności | Umiejętność tworzenia materiałów radiowych. | Nagranie newsa radiowego w wersji audio – długość do 1 minuty (relacja np. z miejsca zdarzenia lub czytanka) | 0-5 pkt |
| Umiejętność wypowiedzi do mikrofonu, udział w zadaniu kreatywnym. | Udział w zadaniu praktycznym przygotowanym przez odpowiedzialnego za specjalizację (wystąpienie przed mikrofonem w studiu radiowym i przeczytanie fragmentu tekstu przygotowanego przez komisję – fragment książki, wiersza, itd.) | 0-10 pkt |
CV + nagrany na dyktafonie w telefonie news wysyłamy na adres a.kaminska@uksw.edu.pl i k.marcynski@uksw.edu.pl
Nagrania nie wymagają montażu.
Rozmowa obejmująca zagadnienia dotyczące podstawowej wiedzy na temat dziennikarstwa radiowego oraz wykonanie zadania praktycznego odbędzie się w sali 224 na Kampusie Dewajtis w dniu 11.12.2025 r. o godz. 13:15 w sali 224
Zaświadczenia do CV przynosimy na wspomnianą rozmowę.
Specjalizacja telewizyjna:
Specjalizacja telewizyjna ma dwie grupy i do każdej jest oddzielna rekrutacja
TV1 – grupa Pana Pawła Jeża:
poniedziałek 08.12.2025 r. godz. 12:00 (30 minut) oraz godz. 16:00 (30 minut) sala 224
TV2 – grupa Pana Ryszarda Romanowskiego:
ostatnie 20 minut zajęć z Podstaw dziennikarstwa telewizyjnego w dniach 11, 16 grudnia oraz dyżur 16.12. od godz. 13:30
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Praca w TV – regularna, staż | CV + zaświadczenie | Bez punktów |
| Działalność w organizacjach studenckich o profilu związanym z mediami lub charakter działalności wymagający znajomości podstawowych technik telewizyjnych | CV + zaświadczenie | Za każdy pełen rok działalności 1 pkt | |
| Praca w redakcji innych mediów – prasa, radio, portal internetowy | CV + zaświadczenie | Bez punktów | |
| Wiedza | Wiedza na temat telewizji i pracy z kamerą | Rozmowa obejmująca zagadnienia dotyczące podstaw pracy z kamerą i mikrofonem oraz bieżące wydarzenia w branży telewizyjnej | 0-10 pkt |
| Autoprezentacja, udział w zadaniu kreatywnym | Wideo ze smartfona do 2 minut – Temat przewodni: Relacja z miejsca zdarzenia (Np: koncert, miejsce wypadku, impreza sportowa, wydarzenie kulturalne, demonstracja, … ) | 0-5 pkt |
| Umiejętności | Tworzenie rożnych typów materiałów telewizyjnych. | Kopie filmów lub linki do materiałów w internecie podpisanych imieniem i nazwiskiem, w których kandydat pełnił rolę reportera, prezentera, operatora lub montażysty Udział w zadaniu kreatywnym: Wystąpienie przed kamerą w roli reportera lub operatora | 0-5 pkt |
| Dykcja, umiejętność́ wysławiania się̨, ogólna prezencja i umiejętność́ pracy z kamerą | Wystąpienie przed kamerą i odczytanie fragmentu wiersza lub specjalnie przygotowanej przez komisję rymowan | 0-5 pkt |
| Zaangażowanie | Frekwencja i aktywny udział w zajęciach z Podstaw dziennikarstwa telewizyjnego, w semestrze zimowym 2025/26 | Dokumentacja potwierdzająca udział w zajęciach i poziom wykonanych prac zaliczeniowych | 0-10 pkt |
Specjalizacja internetowa (dr Marek Robak):
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Doświadczenie prowadzenia strony www lub profilu w mediach społecznościowych lub projektowania graficznego lub pracy w dźwiękiem / wideo w dowolnej roli (merytorycznej, technicznej, językowej lub graficznej) | Portfolio z przykładami + rozmowa | 0-10 pkt |
| Wiedza | Ogólna wiedza na jeden z wybranych tematów: internet, reklama, grafika, wideo, technologie | Rozmowa | 0-10 pkt |
| Umiejętności | Umiejętność swobodnej pracy z komputerem. Dodatkowe punkty za doświadczenie z zakresu grafiki, obróbki dźwięku lub wideo, tworzenia lub redagowania stron www. | Rozmowa w pracowni komputerowej | 0-10 pkt |
Specjalizacja reklamowa (dr Tomasz Knecht):
Osoby aplikujące na specjalizację reklamową powinny przygotować nw. dokumenty i opracowania (można zastosować formaty/programy word, pdf, power point, canva oraz wklejać linki/odnośniki):
- Portfolio – zawierające: przykłady dorobku reklamowego, copywriterskiego, graficznego lub fotograficznego a także wszelkie zaliczone kursy, szkolenia, studia itp. Wskazane jest załączenie potwierdzeń, świadectw, dyplomów, zaświadczeń, certyfikatów, wydruków, skanów i innych, dokumentujących ww. dorobek.
Punkty: 1 za każdy przykład dorobku + 1 za każde potwierdzenie
- Wiedza – przedstawić (opisać i uzasadnić) najciekawszą według studentki/studenta kampanię, w której reklamowane były MEDIA (uwaga – nie dotyczy mediów społecznościowych). Dowolnie wybrany kraj (rynek), rodzaju medium i terminy, w których trwała kampania.
Punkty: 0-10
- Umiejętności – przygotowanie swojego CV, które zawierać będzie dane osobowe, wykształcenie, doświadczenie, umiejętności oraz zainteresowania w atrakcyjnej graficznie formie.
Punkty: 0-5
Komisja oczekuje nadesłania opracowań wskazanych w Kryteriach rekrutacji do dn. 10 grudnia 2025 na adres: t.knecht@uksw.edu.pl. W temacie wiadomości należy wpisać:
„Imię Nazwisko, zgłoszenie na specjalizację reklamową”. Zgłoszenia nadesłane po tym terminie nie będą rozpatrywane. Wszystkie osoby otrzymają potwierdzenie otrzymania e-maila.
Specjalizacja PR (dr hab. Monika Przybysz, dr Piotr Łuczuk):
Kryterium przyjęcia na specjalizację będzie:
1. przesłanie CV
2. listu motywacyjnego do przyjęcia na specjalizację uzasadniającego wybór
3. przygotowanie i przesłanie krótkiego filmu dotyczącego największego kryzysu w 2025 roku.
4. w przypadku przekroczenia limitu – na pierwszych zajęciach test z wiedzy dotyczącej rzecznictwa prasowego i komunikacji kryzysowej.
Proszę o przesłanie wszystkich materiałów do 13 grudnia 2025 roku na adres uksw@op.pl
Wszystkie osoby otrzymają potwierdzenie otrzymania e-maila.
Grafika komputerowa i fotografia prasowa (dr Aleksandra Gralczyk):
Spotkanie dla osób zainteresowanych -> 9 grudnia o godzinie 12.30 do sali 118
Student zobowiązany jest przygotować niezbędne zaświadczenia oraz zapewnić możliwość wglądu w swoje portfolio. Po stronie studenta spoczywa zapewnienie sprzętu niezbędnego do zaprezentowania swoich dzieł związanych z grafiką komputerową i/lub fotografią podczas rozmowy rekrutacyjnej.
W celu weryfikacji umiejętności kandydata/-tki na specjalizację ocenia się wykonane przez niego CV przygotowane w atrakcyjnej formie graficznej. Prezentacji dokonuje na swoim sprzęcie komputerowym, korzystając z plików programu pozwalającego na edycję przedmiotu zadań i umożliwiającego wgląd w historię edycji. Student publikując lub prezentując swoje portfolio oraz CV oświadcza, że posiada do nich pełnię praw autorskich i majątkowych oraz nie narusza praw osób trzecich, w tym praw autorskich, majątkowych i pokrewnych. Student zobowiązuje się przygotować materiały podlegające ocenie na legalnym oprogramowaniu, posiadając odpowiednią i aktualną licencję producenta.
Edukacja medialna (prof. Piotr Drzewiecki):
Formą rekrutacji na specjalizację edukacyjno-medialną jest test. Składa się z 14 pytań zamkniętych dot. wiedzy o mediach i edukacji za 1 pkt oraz jednego otwartego dot. motywacji i aktywności, za które można otrzymać od 1 do 6 pkt. O rekrutacji na specjalizację zadecyduje: zdobycie co najmniej 15 na 20 pkt oraz ostatecznie komisja testowa (dr hab. Piotr Drzewiecki, prof. ucz, dr Mateusz Kot) oceniająca pytanie otwarte, mająca na względzie także limit możliwych przyjęć.
Test dostępny pod adresem: https://tinyurl.com/RekrutacjaEM2026
Link będzie aktywny od poniedziałku 1 grudnia od godz. 0:00 do piątku 12 grudnia do godz. 23:59 2025 r.
Komisja rekrutacyjna przedstawi wyniki nie później niż do środy 17 grudnia 2025 r., do godziny 17:00.
Specjalizacja kultura artystyczna (prof. Katarzyna Flader-Rzeszowska, ks. prof. Witold Kawecki):
wtorek 09.12.2025 r. godz. 8:30 oraz 14:00 sala 302
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Praca w instytucjach kultury i sztuki | CV + zaświadczenie | Regularna praca – 5 pkt Staż – 2 pkt |
| Czynny udział w wydarzeniach kulturalnych i artystycznych (np. warsztaty teatralne, filmowe, malarskie); organizacja inicjatyw kulturalnych i artystycznych; udział w konkursach artystycznych; udział w olimpiadach szkolnych | CV + zaświadczenie | Za każdy udział w wydarzeniu 0,5 pkt; za każdą organizację imprezy 3 pkt; za każdy udział w konkursie artystycznym 2 pkt, za zostanie laureatem konkursu 5pkt; udział w olimpiadzie 3pkt, zostanie laureatem 10pkt | |
| Praca w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych, portali internetowych | CV + zaświadczenie | Regularna praca – 5 pkt Staż – 2 pkt | |
| Wiedza | Podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o kulturze i wiedzy o sztuce (elementy historii teatru, historii sztuki, historii filmu) Współczesne procesy kulturowe (komunikacja wizualna, kultura masowa, kultura popularna, cyberkultura…) Główne nurty sztuki współczesnej | Rozmowa kwalifikacyjna | 0-10 pkt |
| Umiejętności | Tworzenie różnych typów tekstów prasowych i innych form dziennikarskich | Kopie tekstów lub linki do tekstów w internecie, podpisanych imieniem i nazwiskiem lub grafik i prezentacji opublikowanych w | 0-5 pkt |
| internecie w ostatnich 3 latach | |||
| Poprawne posługiwanie się językiem polskim | List motywacyjny | 0-2 pkt |
Specjalizacja social media i marketing mobilny (dr Jacek Dziekan, dr Tomasz Płonkowski) :
Portfolio do rekrutacji na specjalizacje marketing mobilny należy wysyłać do 12 grudnia na j.dziekan@uksw.edu.pl i t.plonkowski@uksw.edu.pl
| Opis | Potwierdzenie | Liczba punktów | |
| Portfolio | Praca w social media – regularna, staż | CV + zaświadczenie | Regularna praca – 5 pkt Staż – 2 pkt |
| Działalność w organizacjach studenckich o profilu związanym z social media lub prowadzenie social media organizacji | CV + zaświadczenie | Za każdy pełen rok działalności 1 pkt | |
| Praca w redakcji innych mediów – prasa, radio, telewizja, portal internetowy Praca związana z PR | CV + zaświadczenie | Regularna praca – 5 pkt Staż – 2 pkt | |
| Wiedza | Wiedza na temat aplikacji mobilnych | Wideo ze smartfona do 2 minut – odpowiedź na pytanie „5 moich ulubionych aplikacji mobilnych” | 0-5 pkt |
| Wiedza na temat social media | Test z wiedzy ze studiów oraz bieżących wydarzeń z branży | 0-10 pkt | |
| Umiejętności | Biegłe posługiwanie się social mediami | Link do prowadzonego przez siebie fanpage’a ze screenem roli administratora, bloga lub innych profili w social media z poświadczeniem ich prowadzenia przez właściciela min. od 3 miesięcy | 0-5 pkt |
| Tworzenie różnych typów treści na potrzeby social media | Wykonanie 3 typów grafik z cytatem motywacyjnym | 0-5 pkt | |
| Poprawne posługiwanie się językiem polskim | List motywacyjny | 0-2 pkt |