Przejdź do treści

Antropologia komunikacji i mediów

ks. dr Jarosław A. Sobkowiak

O tematyce seminarium najlepiej świadczą przygotowywane prace dyplomowe:

  • Pierwszeństwo dobra odbiorcy w komunikacji produktów Danonki, Kinder i Kubuś. Analiza porównawcza kampanii reklamowych zamieszczonych na stronach internetowych producentów i oczekiwań rodziców w oparciu o badania własne
  • Ewolucja polskiego dziennikarstwa sportowego w kontekście rozwoju mediów społecznościowych na przykładzie kanału “Łączy nas piłka”
  • Kreowanie wizerunku mężczyzny w dziennikach “Super Express” i “Fakt” w latach 2015-2017 w kontekście odpowiedzialności społecznej mediów
  • Obiektywizm w zawodzie dziennikarza na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017 r.) w programach informacyjnych „Wydarzenia” i „Fakty”
  • Odpowiedzialność nadawcy wobec odbiorcy na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017) w programach informacyjnych ”Wiadomości” i “Fakty”
  • Tomasz Mackiewicz-media i tożsamość. Analiza porównawcza komentarzy na Facebooku i Twitterze po katastrofie pod Nanga Parbat
  • Oprawa wydarzeń sportowych jako specyficzna forma sztuki na przykładzie Legii Warszawa 2014-2019
  • Artysta czy owoc komercji? Wizerunek idola w Korei Południowej na przykładzie źródeł internetowych
  • Najczęściej eksponowane wartości w kampaniach prezydenckich Andrzeja Dudy w 2015 i 2020 roku. Analiza porównawcza wpisów i komentarzy na Facebooku i Twitterze

W ramach dyskusji podejmujemy następujące zagadnienia:

  1. Communicatio – communicare – communitas
  2. Nowe media – nowy ateizm – nowa ewangelizacja: podobieństwa i różnice
  3. Kwestie bioetyczne w przekazie medialnym
  4. Komunikacja norm moralnych – jakich, w jaki sposób?
  5. Filozofia głupoty jako paradygmat nowej komunikacji
  6. Komunikacja a manipulacja
  7. Współczesny człowiek – współczesne media. Wyzwania antropologii komunikacji.
  8. Stałe i zmienne tożsamości osoby w kontekście antropologii mediów
  9. Podmiot w procesie komunikacji
  10. Antropologia i aksjologia mediów

Literatura

  • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Klosowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Brożek B., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Copernicus Center Press, Kraków 2016.
  • Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.
  • Hansen A., Wyloguj swój mózg, Znak, Kraków 2020.
  • Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, PWN, Warszawa 2019.
  • Nowak S, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2010.
  • Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
  • Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki…, Smak Słowa, Sopot 2019.
  • Zieliński J, Metodologia pracy naukowej, Aspra, Warszawa 2012.

Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy). Szczegółowe omówienie badań ilościowych i jakościowych.

Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych.

10 czerwca 2017