ks. prof. UKSW dr hab. Dariusz Kurzydło
Profil tematyczny: Rozwój człowieka dokonuje się poprzez interakcje ze światem, czyli przez spotkanie z kulturą. Według Erika Eriskona, dorastając człowiek przeżywa kryzys tożsamości, związany m. in. z wyborem wartości ważnych z punktu widzenia miejsca w świecie. Współczesna kultura popularna, nieodłącznie związana z obecnością nowych mediów – jak pokazują badania – w znacznym stopniu utrudnia rozwiązanie tego kryzysu.
Na seminarium będziemy analizować sytuację adolescentów, podlegających wpływowi kultury popularnej. Prace dyplomowe dotyczą analizy tej sytuacji; podejmujemy badania sprawdzające koncepcję Eriskona oraz badamy teksty kultury obecne w mediach, dotyczące współczesnych wątków mitycznych, np. „rytów przejścia”, „podróży bohatera”. Uczymy się pracować metodą fenomenologiczno-hermeneutyczną – dysponując uzyskanymi od adolescentów narracjami o doświadczeniach związanych z ich dorastaniem.
Literatura:
- Bly R., Żelazny Jan, Poznań 2004.
- Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013.
- Cantelmi T., Technopłynność. Człowiek w epoce Internetu: technopłynny umysł, Kraków 2015.
- Czerwińska-Jasiewicz M., Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia, Warszawa 2015.
- Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, Poznań 2004.
- Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
- Franke A., Filmy „Matrix” oraz „Alicja w Krainie Czarów” jako archetypiczne opowieści mityczne, Warszawa 2015.
- Gennep A., Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006.
- Napiórkowski M., Mitologia współczesna. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców zamieszkałych w globalnej wiosce, Warszawa 2013.
- Opoczyńska M., Moratorium psychospołeczne – szansa czy zagrożenie dla rozwoju, w: Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Kraków 1999, s. 123-142.
- Rohr R., Tożsamość mężczyzny. Pięć kroków męskiej inicjacji, Kraków 2008.
- Turner V., Proces rytualny. Struktura i antystruktura, Warszawa 2010.