ks. dr hab. Krzysztof Marcyński
Tematyka badań:
Kompetencja komunikacyjna, komunikacja społeczna, komunikacja religijna a media, sztuka wystąpień publicznych, komunikacja zapośredniczona, natura mediów, media jako nowe środowisko życia człowieka, sztuka retoryki, retoryka w mediach, e-retoryka.
Uczestnicy seminarium zdobywają umiejętności w zakresie: metodologii badania w obszarze komunikacji społecznej, religijnej, retorycznej i medialnej. Uczą się organizować warsztat naukowy: identyfikować i charakteryzować współczesne zagadnienia z dziedziny komunikacji społecznej, religijnej, mediów i retoryki; samodzielnie formułować problemy badawcze, pytania badawcze, hipotezy. Uczą się także rozwiązywać problemy naukowe, planować etapy badawcze, wybierać narzędzia i techniki badawcze, analizować i interpretować wybrany materiał badawczy oraz dokonywać syntezy swoich naukowych poszukiwań i pracy.
Lektura:
- Arystoteles, Retoryka. Poetyka, tłum. H. Podbielski, Warszawa 1988.
- Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, tł. O. i W. Kubińcy, M. Kacmajor, Gdańsk 2003.
- Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012.
- Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
- Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.
- Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, tł. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa 2010.
- Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura – media – teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013.
- Spitzberg B., Cupach W., Handbook of Interpersonal Competence Research, New York 1989.
- Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
- Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2001.