dr Łukasz Goniak
Seminarium ukierunkowane jest na przygotowanie przez studentów, a następnie obronę pracy dyplomowej poświęconej – najogólniej rzecz ujmując – aktualnym trendom, zjawiskom i wyzwaniom, jakie mają miejsce w dziennikarstwie i szeroko pojętych mediach, zarówno tych tradycyjnych, jak i nowych. Dlatego też przedmiot prac dyplomowych powinien (może) koncentrować się przede wszystkim na następujących zagadnieniach: redefinicja zawodu dziennikarza, warsztat dziennikarski, media i dziennikarstwo internetowe, sztuczna inteligencja w mediach, historiozofia mediów, prawa i obowiązki dziennikarzy, nowa ekologia mediów, konwergencja, mediamorfoza mediów, formy aktywności publicystycznej w internecie (np. blogi), dylematy i wyzwania mediów i dziennikarstwa we współczesnym świecie, zarządzanie mediami.
Celem seminarium jest przygotowanie samodzielnie przez studenta pracy dyplomowej pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem. Biorąc to pod uwagę seminarium będzie prowadzone, aby w jego trakcie student nabył wiedzę z zakresu i wykształcił u siebie następujące umiejętności:
- poszukiwania źródeł oraz adekwatnej literatury przedmiotu;
- posługiwania się językiem naukowym, uwzględniającą fachową terminologię, właściwą dla nauki o komunikacji społecznej i mediach;
- dostrzegania prawidłowości oraz związków przyczynowo-skutkowych;
- formułowania właściwych wniosków;
- posługiwania się adekwatnymi do założonych celów metodami pracy naukowej.
Literatura
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006.
- Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.
- Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce. Zmiany pod wpływem nowych technologii, wyd. UJK, Warszawa 2018.
- Goniak Ł., Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, wyd. UKSW, Warszawa 2021.
- Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów, wyd. Poltex, Warszawa 2011.
- Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, WAiP, Warszawa 2006.
- Kreft J., Koniec dziennikarstwa, jakie znamy, WUJ, Kraków 2016.
- Kreft J., Władza Algorytmów. U źródła potęgi Google i Facebooka, WUJ, Kraków 2019.
- Kung L., Strategie zarządzania na rynku mediów, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
- Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, wyd. Poltex, Warszawa 2012.
- Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008.