Efekty uczenia się dla studiów 1. stopnia (licencjackich) na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna. Profil praktyczny. Specjalności: dziennikarstwo ogólne, komunikacja medialno-kulturowa, komunikacja medialno-religijna.
wiedza: absolwent zna i rozumie …
- ma wiedzę z zakresu nauk społecznych w stopniu zaawansowanym
- ma fundamentalną wiedzę o instytucjach społecznych
- ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne
- ma wiedzę w stopniu zaawansowanym o współczesnej polityce
- ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna główne teorie medioznawcze
- ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku
- ma wiedzę o dawnych i współczesnych mediach i systemach medialnych, w tym ich ekonomicznych i politycznych uwarunkowaniach
- zna i rozumie główne pojęcia z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach
- zna regulacje prawne i normy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza
- ma wiedzę o typach i gatunkach wypowiedzi dziennikarskiej, o technikach i środkach retorycznych
- ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym
- ma wiedzę z dziedziny nowych technologii w studiowanym obszarze
- posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu public relations, marketingu i ich wykorzystania w mediach oraz wiedzę o reklamie i branży reklamowej
- zna specyfikę i fundamentalne różnice między dziennikarstwem prasowym, radiowym, telewizyjnym i internetowym oraz formy dziennikarskie charakterystyczne dla tych mediów, zasady konstruowania layoutu prasowego i internetowego, programu radiowego i telewizyjnego
- posiada wiedzę z zakresu edukacji medialnej, w tym o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych
- zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych
- ma wiedzę o współczesnej kulturze słowa, w tym o zjawiskach związanych z upowszechnieniem się nowych form tworzenia tekstów cyfrowych
- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki
- zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach
umiejętności: absolwent potrafi …
- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych
- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych
- potrafi analizować i łączyć ze sobą różne fakty, problemy i procesy historyczne
- potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk
- dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi i kulturowymi
- potrafi tworzyć różnorodne formy dziennikarskie (pisemne i ustne) posługując się głównymi gatunkami dziennikarskimi informacyjnymi lub publicystycznymi dokonując selekcji zdobywanych wiadomości
- potrafi analizować mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazać najważniejsze podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych
- potrafi interpretować regulacje prawne związane z wykonywanym zawodem i postępować zgodnie z nimi
- potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu
- stosując adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną samodzielnie wyszukuje i weryfikuje informacje oraz właściwie je wykorzystuje
- posiada umiejętności tworzenia prac pisemnych i prezentacji multimedialnych
- posiada umiejętności sprawnego posługiwania się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2
- potrafi tworzyć skuteczne przekazy medialne w zakresie dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego oraz internetowego
- potrafi posługiwać się nowoczesnymi narzędziami właściwymi dla mediów i zawodów związanych z komunikacją społeczną, potrafi wchodzić w różne role zawodowe związane ze studiowanym kierunkiem
- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców
- potrafi korzystać z narzędzi public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy do przekazu medialnego
- potrafi pracować w zespole, rozumie swoją w nim rolę
- potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne
- potrafi tworzyć i interpretować przekazy słowne, w tym audialne, tekstowe i hipertekstowe
- potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne
- potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej
kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do …
- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się
- jest odpowiednio przygotowany do pracy w zespole, rozumie swoją rolę w grupie zawodowej
- jest świadomy problemów etycznych i prawnych dotyczących pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji
- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych
- jest aktywny w podejmowaniu nowych wyzwań zawodowych, dostrzega możliwości nowych zawodów i aktywności społecznych związanych z mediami
- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego
- jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo
- jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach
22 kwietnia 2021